Välkomna till familjen Dahlbergs liv...

Direktlänk till inlägg 12 december 2009

Baka, baka liten kaka :)

Av Veronica - 12 december 2009 22:06

Jag verkligen älskar att baka. Tyvärr blir det lite för sällan när man jobbar heltid och har två tidskrävande barn hemma. Dom uppskattar verkligen hembakt bara det inte inkräktar på deras tid. Så skjutsa och hämta får oftast gå före baket.


Men nu är det jul och då prioriterar jag verkligen julbak. Frysen fylls på eftersom. Först lussebullar, pepparkakor och knäck. Sen någon kaka eftersom. Idag har jag varit lite mör och tillbringade hela dagen i köket med att baka.


Resultatet blev;

Favoriter

2 äggvitor, vispas till hårt skum

200 g florsocker

200 g skållad & mald sötmandel

½ tsk bakpulver


Blandas ihop rör sedan ner äggvitan. Klicka smeten på smörpapper med en tesked och in i ugnen ca.10 min i 150 grader. ( tills kakorna får färg)


Smörkräm:    50 g florsocker

                      100 g smör, röres mjukt

                      1 äggula

                      ½ tsk vaniljsocker


Lägg smörkrämen mellan kakorna när de kallnat. Ps. Gör dubbel sats.

Mycket goda och min mamma och hennes mans älsklingskakor. Ett måste på julbordet.


Sedan blev det

Chokladkladdmuffins

2 ägg

3 dl socker

1 ½ dl mjöl

4 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100 g smält smör

choklad


Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ihop, tillsätt smält smör och rör försiktigt. Fyll i aluminium formar till hälften. Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 10 minuter. Lägg 1 ruta choklad på varje kaka och smeta ut. Strö ev. på flagad mandel.


Av detta gjorde vi tre satser eftersom min son älskar dessa.


Sedan blev det

Dumlekakor

200 g smör

1 dl socker

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver


Rör ihop ingredienserna och rulla 24 kulor. Lägg kulorna i folieformar och tryck till med tummen i mitten. Lägg en halv Dumlekola i varje och grädda 10 min i 200 grader. När kakorna är klar så lägg en noblesse på, medan kakan fortfarande är varm. Supergoda.


Sen provade en nyhet

Havrekakor.

150 g smör

2 dl socker

3 dl havregryn

2 dl mjöl

2 tsk bakpulver

100g choklad.


Rör smör och socker poröst och blanda i havregryn, mjöl och bakpulver. Finhacka chokladen och rör ner. Forma sedan degen till bolalr och lägg på en plåt med bakplåtspapper på. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.  Blev ca 40 kakor som uppskattades massor av barnen :)

 

Havrekakorna

 

Favoriter

  

Dumlekaka


Dagen avslutades med en av de godaste saker jag smakat. Vi blev bjudna på dessa hos min kollega i går när vi hade personalfest.


Kolafylld choklad! ca 25 stycken.

100 gram ljus choklad

Kolan:
1 dl grädde
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl finkornigt strösocker
1/2 dl florsocker med chokladsmak
 
Smält chokladen i vattenbad och glasera insidan på folieformarna.
Koka kolan i ca. 30 minuter, fördela sen i formarna och täck med choklad.
30 minuter gick inte bra första gången, andra kokade jag i kanske 15 minuter och jag tror 10 minuter räcker... Lycka till 
Mums för magen!
Tack för receptet Frida, smaskens :)
Hoppas ni blir lite sugna...
imorgon fortsätter baken på fm sen blir det lucia i Byagården. Ha en bra kväll och en trevlig lucia...
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 1 maj 2014 21:56

Hej hopp! Nu är det länge sedan jag bloggade IGEN, behöver en spark i baken för att det ska bli av. Den här gången sparkade Emil och Jessica mig så nu kommer det ett inlägg. idag var en bra dag också då jag lyckats få många fina bilder efter en eft...

Av Veronica - 12 maj 2013 18:39

Jag är verkligen inte bra på att uppdatera... April månad är slut och i och med det även min fitnessfight. Hur gick det då? Efter 30 dagar med en timme träning/dag? och med vanlig mat var tredje timme- kanske lite mer Keso än vanligt :) Jor...

Av Veronica - 21 april 2013 07:08

Lax med potatis och massa olika FF sallader o FF skagenröra. Det var supergott och vackert :)...

Av Veronica - 21 april 2013 07:00

Varit lite mycket nu... Blev SM-guld för Skellefteå i torsdags o firande av guldgossarna! Hela skoldagen på fredag så firade vi också, det är ju lite kul :) sen på fredag hade vi bjudmiddag med världens bästa klass 9B får lite Ågren när man inser hu...

Av Veronica - 14 april 2013 22:13

Grattis storkillen :)  

Presentation

Omröstning

sommar, sommar, sommar! Vad är bäst med sommaren?
 Solen och ljuset
 bada
 ledighet
 ALLT!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards