Välkomna till familjen Dahlbergs liv...

Alla inlägg den 11 juli 2009

Av Veronica - 11 juli 2009 23:53

Idag var det dags... Att åka på Dragracing. Förr, för typ mer än 10 år sen. innan barnen fanns, var jag och per mycket på biltävlingar av alla slag, folkrace, motorkross, rally och dragracing. men det har bara blivit mindre och mindre. När Per nämde att det var Dragracing i helgen i Piteå tänkte vi  - ok det är dags...


Så iväg åkte vi på moronen och kom hem efter sju på kvällen - en hel dag med hög ljudnivå, väntan, race, bräntgummilukt, fika, glass, hamburgare och en underbar sol.... Å med en massa pengar fattigare, 200 kronor i inträde per person - det har defenitivt blivit dyrare. Å inte nog med det 50 kronor per styck för att komma upp på lektaren så man kan se något. Sen 50:- för hamburgare, 15:- för varje dricka och glass från glassbilen, ingen kostade mindre än 15:-... Men, om man slår ut summan på 10 år blir det inte så dyrt... Det är nog inget vi kommer att fara på så ofta, men det var kul att få återuppliva minnen... Barnen var inte överimponerade. Bara av de riktigt stora bilarna - Top fuel... Å dom är det ju inte så jättemånga av....


Imorgon blir det Rallycross - vilken motorhelg det blev :)


Här kommer bilder från dagen....


Vad gillar du motorsport?


Av Veronica - 11 juli 2009 23:37

Ja måste bara få dela med mig av detta recept. Lite annorlunda, väldigt sött så det räcker till många... Men gott... Betygen blev:

- GOTT!

- Lite för söt för mig men god.

- Gott men jag vill bara ha en bit.

- Smaskens!


Här kommer receptet:


Kexchokladpaj

3 st kexchoklad 55g

6 msk smält smör

150 g blockchoklad

4 msk vispgrädde (ej vispad)

3 äggulor

1 tsk vaniljsocker


krossa kexchokladen i en mixer eller matberedare

Blanda i det smälta smöret och rör om.

Häll smeten i en smord pajform


Grädda i 175grader i 6 minuter - låt svalna.


Smält blockchokladen och blanda med grädden, rör ner vaniljsockret och äggulorna. Låt svalna en stund.


Bred chokladsmeten över pajskalet och låt pajen stå kallt i kylen i ca 4 timmar.


Servera med grädde eller glass... Vi tog glass och det var gott :)



Sliskigt men gott - smaska på!!!

Av Veronica - 11 juli 2009 23:24

Boktipset kommer här...

På sommaren läser jag massor av böcker, ledighet = läsning. Jag plöjer massa olika genger och det betyder allt från faktaböcker, studentlitteratur, skönlitteratur, sanna böcker och påhittade, allt slukar jag. Läser jag en bra bok så kan klockan passera två och tre på natten och sen kan jag gå med den en hel dag. När jag lagar mat, äter, går på toa, slappar på en filt ute. Ja, jag slukar böcker. Tänkte bjuda på närmaste veckans böcker...

Nr 1:

En sann berättelse, tragisk, upplysande och intressant. handlar om en tjejs liv - allt går åt helvete och hon behöver snabba pengar och hamnar då i Köpenhamn som strippa... Läsvärd...


Bok nr2:


en kriminalroman om en 14-årig tjej som försvinner spårlöst. Det visar sig att hon tillbringat mycket tid vid datorn och sålt stripp m.m i webbkamran till män. Var är hon? Det visar sig att det är större än polisen först trott. En spännande bok som man inte vill lägga ifrån sig och svaret är inte det man tror...


Bok 3:

En roman som jag börjat med idag - verkar ok men vet inte så mycket om den....


Sen ska jag läsa denna:


Någon som läst den? Är den bra?


Som ni ser, jag läser lite av varje - har ni något riktigt bra boktips tar jag tacksamt emot detta. Börjar ha svårt att komma på och högen med böcker som jag bör läsa innan skolstart lockar inte mest just nu :)


Ovido - Quiz & Flashcards